Store kunder over 1 MW

Snarveier

Tilknytningsforespørsler over 1MW

Kunder over 1 MW må melde inn sitt behov via den nasjonale tilknytningsportalen Tilko:

Søk om tilknytning over 1MW (åpnes i nytt vindu)

BKK vil deretter gjøre en innledende vurdering av tilgjengelig nettkapasitet og gi et grovt anslag på kostnader og tilknytningstid.

Dersom kunden ønsker å gå videre med søknaden, må det deretter sendes inn tilstrekkelig informasjon for at nettselskapet skal kunne gjennomføre en modenhetsvurdering (link til side om modenhetsvurdering) av prosjektet.

Når kunden vurderes som moden og forplikter seg til videre prosess vil prosjektet kunne reservere effekt dersom det er tilgjengelig eller bli satt i kapasitskø.

Tilknytningsforespørsler under 5 MW/20 GWh

Tilknytninger med et samlet forbruk per eiendom på under 5 MW og 20GWh skal normalt ikke stå i kø i sentralnettet. De vil i enkelte områder måtte vente på større tiltak i regionalnettet.

Tilknytningsforespørsler over 5 MW/20 GWh

Tilknytninger med et samlet forbruk per eiendom på 5 MW og 20GWh eller mer, må stå i kø i sentralnettet. Det er per i dag betydelig køtid i de fleste områder.

Tiltak for å redusere strømbehovet

Ettersom køtiden er betydelig i transmisjonsnettet kan det være gunstig å se på muligheter for å redusere effekt- og energibehovet fra strømnettet, eller undersøke mulighetene for annen fleksibilitet i forbruket. BKK ønsker å gå i dialog med kundene om tiltak som kan gi raskere tilknytningsprosess og har opprettet en egen energikoordinatorenhet som skal jobbe med slike saker. Energi-koordinatorene kan kontaktes på energikoordinator@bkk.no (Åpner epostklient).

Modenhetsvurdering og tildeling av køplass

Alle kunder som søker om et forbruk på 1 MW eller mer, vil iht. NEM-forskriften §3-4 måtte vise modenhet i prosjektet for å få reservere kapasitet i nettet eller bli satt i kapasitetskø.

Merk at tildeling av køplass, eller reservasjon av nettkapasitet er basert på datoen for når en tilstrekkelig modenhetsvurdering er sendt inn.

BKK følger bransjens beste praksis for prinsipper rundt Kø, reservasjon og modenhet (åpnes i nytt vindu). Modenhetsvurdering innebærer følgende fem modenhetskriterier, basert på minimumskravene i forskriften, som beskrives nærmere her (åpnes i nytt vindu)

  • prosjektbeskrivelse
  • reelt kapasitetsbehov
  • tidspunkt for bruk av kapasiteten
  • forpliktende fremdriftsplan
  • status på relevante tillatelser og avtaler
  • lokalisering
  • finansieringsplan

For å opprettholde nettreservasjon og plass i køen, skal kundens modenhet og fremdrift deretter revideres årlig. Ved manglende eller større endringer i fremdrift, risikerer kunden å miste sin køplass eller nettreservasjon.

Se om det er ledig kapasitet i nettet

BKK bruker den nasjonale appen Wattapp til å vise ledig kapasitet i nettet for større kunder. Trykk her for å komme til Wattapp (åpnes i nytt vindu).