Tilko i BKK

Tilko er en ny nasjonal, digital løsning for større nettilknytninger over 1MW. Løsningen skal sikre bedre og mer forutsigbare tilknytningsprosesser for virksomheter med stort strømbehov.

BKK innfører Tilko

Tilko er utviklet av Elbits i tett samarbeid mellom nettselskaper, Statnett og myndighetene. Innføringen skjer i løpet av september og oktober 2025.

Hva betyr dette for våre kunder og samarbeidspartnere?

For kunder og andre aktører innebærer overgangen til Tilko at større tilknytningssaker nå behandles i en felles nasjonal løsning. Det vil gi bedre oversikt, mer forutsigbar saksbehandling og mulighet til å følge status gjennom hele prosessen.

For BKK betyr nytt system også bedre datagrunnlag for nettplanlegging og kapasitetsvurderinger.

Informasjon om omlegging til ny løsning

Alle saker over 1 MW, der BKK er tilknyttende nettselskap, flyttes til Tilko. Registrerte kontaktpersoner på disse tilknytningssakene vil få en epost der de blir bedt om å fylle ut manglende informasjon. Det vil i prosessen med å overføre saker bli gjort en modenhetsvurdering, enten for første gang eller en oppdatering.

Hva er modenhetsvurdering?

For å bli satt i kø eller få en reservasjon må prosjektet vise modenhet, samt en årlig oppdatering for å beholde modenhets- og køplass. Ved manglende eller større endringer i fremdrift, risikerer kunden å miste sin køplass eller nettreservasjon.

Les mer om bransjens oppdaterte krav for modenhet her Modenhetsvurdering. (åpnes i nytt vindu)