BKK innfører Tilko
Tilko er utviklet av Elbits i tett samarbeid mellom nettselskaper, Statnett og myndighetene. Innføringen skjer i løpet av september og oktober 2025.
Hva betyr dette for våre kunder og samarbeidspartnere?
For kunder og andre aktører innebærer overgangen til Tilko at større tilknytningssaker nå behandles i en felles nasjonal løsning. Det vil gi bedre oversikt, mer forutsigbar saksbehandling og mulighet til å følge status gjennom hele prosessen.
For BKK betyr nytt system også bedre datagrunnlag for nettplanlegging og kapasitetsvurderinger.
Informasjon om omlegging til ny løsning
Alle saker over 1 MW, der BKK er tilknyttende nettselskap, flyttes til Tilko. Registrerte kontaktpersoner på disse tilknytningssakene vil få en epost der de blir bedt om å fylle ut manglende informasjon. Det vil i prosessen med å overføre saker bli gjort en modenhetsvurdering, enten for første gang eller en oppdatering.
Hva er modenhetsvurdering?
For å bli satt i kø eller få en reservasjon må prosjektet vise modenhet, samt en årlig oppdatering for å beholde modenhets- og køplass. Ved manglende eller større endringer i fremdrift, risikerer kunden å miste sin køplass eller nettreservasjon.
Les mer om bransjens oppdaterte krav for modenhet her Modenhetsvurdering. (åpnes i nytt vindu)