Det er viktig at det elektriske anlegget er i god stand, slik at varmgang og personskader unngås. Lading av elbiler foregår over lengre tidsrom med samme effekt. En kontroll av det elektriske anlegget for å unngå brannfarlig varmgang er derfor å anbefale. Alle kabler og komponenter fram til ladeuttaket må være dimensjonert for å tåle den aktuelle ladestrømmen.
Sjekk det elektriske anlegget først
Vi anbefaler 3-fase for lading av elbil
Vi anbefaler at det ikke installeres 1-fase-lading over 20 A strømstyrke. Hvis det ønskes høyere ladeeffekt, bør det benyttes 3-fase for å unngå problemer med skjevspenning. Vi ønsker melding i eSOGS ("Melding om installasjonsarbeid") dersom det installeres sikringer over 20 A i boliger, slik at vi kan vurdere behov for tiltak i nettet.
Kunden må noen ganger betale for nødvendige oppgraderinger
BKK praktiserer ordningen med anleggsbidrag. Den som ønsker tiltak i nettet for å få økt kapasitet, må derfor ta kostnaden med oppgraderingen. Ønske om høyere overbelastningsvern i det elektriske anlegget vil derfor kunne utløse anleggsbidrag. Ut fra dette perspektivet vil 3-fase lading også være å foretrekke.
Regulert av forskrifter
Nettselskapene og nettkundene i Norge er underlagt forskrifter fra blant andre Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Reguleringsmyndigheten for Energi (RME) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). NVE regulerer strøm og spenningskvalitet gjennom «Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOL)». Forskriften har strenge krav til blant annet skjevspenning. Dersom en forbruker forårsaker skjevspenning hos andre forbrukere, må vedkommende fjerne årsaken til skjevlasten (§2-1). Det er derfor viktig at installatøren gjør en grundig faglig vurdering av nettforhold og bygginstallasjon før sikringer over 20 A installeres.