Kundeservice

Har du spørsmål?
Vi svarer på spørsmål om din nettleie, strømmåler og strømforbruk.
Opplever du strømbrudd?
Se mer informasjon i vårt kart over strømløse områder.
Vårt kundesenter er:
- åpent mandag til fredag
- fra kl. 08:00-18:00
- telefon: 55 12 70 00
- e-post: kundepost@bkk.no
Du kan også sende oss henvendelse direkte fra Mine sider.
Mest stilte spørsmål
Ved å utnytte det strømnettet som allerede er utbygd, kan vi spare store kostnader og dermed holde nettleien lavest mulig for deg som forbruker. Strømnettet er finansiert gjennom nettleien. Ved å utnytte kapasiteten bedre, kan vi holde kostnadene og dermed også nettleien lavest mulig. Det er myndighetene som har besluttet å innføre den nye modellen, og alle nettselskapene i Norge går over til denne fra 1.juli 2022.
Tidligere var det bare antall kilowattimer du brukte som påvirket nettleien din. Nå får du større mulighet til å påvirke regningen. Fra 1. juli vil nettleien bestå av to deler: Kapasitetsledd betales per måned basert på en trappetrinnmodell. Energiledd betales per kilowattime, og her er prisen lavere om natten mellom klokken 22.00 og 06.00 og i helgen enn den er resten av uken. Dersom du jevner ut strømforbruket gjennom døgnet, kan du få et lavere kapasitetsledd enn om du bruker mye strøm samtidig. Siden du betaler mindre for strømbruken om natten, vil det lønne seg å lade elbil om natten.
Fra årsskiftet vil nettleien for husholdningskunder bestå av to deler, kapasitetsledd og energiledd. Kapasitetsleddet er delt inn i flere trinn der prisen øker med trappetrinnene. Kundene vil påvirke hvilket trappetrinn de er i ut fra hvor mye strøm de bruker samtidig. En del kunder vil ha et høyere trappetrinn om vinteren enn om sommeren. Noe av hensikten med trappetrinnene er å motivere kundene til å jevne ut strømforbruket sitt. BKK Nett sine beregninger viser at 90 prosent av kundene aldri vil være over trinn 3 (5-10 kilowatt).
Kapasitetsleddet er et fast beløp per måned etter hvor mye strøm du bruker samtidig. Gjennomsnittet av de tre timene i måneden med høyest strømbruk legges til grunn. Det er viktig å merke seg at det er gjennomsnitt i disse tre timene som gjelder. Kortvarig bruk av effektkrevende utstyr har derfor ikke stor betydning, om det ikke skjer samtidig med mye annet strømforbruk. For eksempel vil bruk av et apparat som bruker 12 kilowatt i 10 minutter måles som en timesverdi på 2 kilowatt.
Se i kartet vårt om det er et strømbrudd i området ditt. Hvis du ikke finner feil i kartet bør du se om det kan være en feil på ditt anlegg.
For å få åpnet HAN-porten på strømmåleren din må du logge inn på mine sider og bestille åpning. Bekreftelse av åpning må gjøres med BankID. Innlogging til mine sider og veiledning til dette finner du her.
Dersom du skal flytte, må du kontakte din strømleverandør og melde fra om dette. De vil hjelpe deg med det praktiske rundt nettleie, bestilling av strøm til ny bolig eller oppsigelse av kundeforhold.
Dersom du ikke har en strømleverandør kan du utføre flytting ved å logge deg på Mine Sider.
Dette er en situasjon vi bør gjøre noe med raskt. Meld fra til oss:
Feilmeldingstelefon for strømnettet er døgnbemannet året rundt på tlf. 55 12 70 00
Kundeservice er åpent mandag - fredag fra kl. 08:00 til 18:00.
Du kan også sende oss en e-post til kundepostnett@bkk.no og legge ved:
- Bilde av forholdet.
- Adresse, lokasjonskoordinater eller beskrivelse av stedet der forholdet har oppstått. Jo bedre informasjon vi får, jo lettere er det for oss å finne frem til det aktuelle stedet.
- Telefonnummer. Vanligvis trenger vi ikke mer informasjon fra deg, men dersom noe er uklart eller vi trenger mer informasjon, tar vi gjerne kontakt igjen.
Strømleverandøren er den aktøren du kjøper strømmen din fra. Vi i BKK Nett sørger bare for at strømmen leveres hjem til deg, og har ikke lov til å selge strøm i det kommersielle markedet. Det er heldigvis kjapt gjort å velge strømleverandør, og du kan f.eks. bruke www.strompris.no for å se en oversikt over hvem du kan velge mellom.
For å sikre at du får strøm hjemme hos deg inntil du har inngått en avtale med en strømleverandør, vil BKK Nett fungere som en slags midlertidig strømleverandør i denne perioden. Vi og myndighetene ønsker at kundene våre skal velge strømleverandør så raskt som mulig. Derfor har myndighetene bestemt at prisen for strømmen som leveres i denne perioden skal være dyrere enn strømmen som selges i det kommersielle markedet.